Koninklijk bezoek

19 juni 2014 - San Lorenzo de El Escorial, Spanje

Terwijl Spanje vandaag een nieuwe koning heeft gekregen, bezochten wij het paleis van zijn voorgangers in El Escorial. Een enorm groot gebouw in een geheel andere stijl dan bijvoorbeeld het Alhambra. Ook dit was weer indrukwekkend. We hebben eerst allerlei schilderijen gezien voordat we daadwerkelijk wat kamers zagen waar koningen geslapen hebben. Zelfs het bed waarin koning Felipe II gestorven is was zichtbaar. Het mooiste vonden we de graven van de koningen en hun vrouwen, dat wil zeggen de vrouwen die voor nageslacht hadden gezorgd. In een grote ronde ondergrondse ruimte liggen de kisten gestapeld. In een andere gang liggen de kinderen en de vrouwen zonder nageslacht...

Lars vond de rijkelijk beschilderde plafonds het mooist en hij vond het leuk dat er een echt schilderij hing van Heronimus Bosch die net als Lars uit Den Bosch komt.

Terug op de camping ons verwonderd over de drukte. Door deze kroningsdag zijn veel Spanjaarden vrij denken we en dat is goed te merken.