Bijzondere begraafplaats

19 mei 2014 - Santiago do Cacém, Portugal

In Santiago do Cacém is een kasteel en natuurlijk zijn we daar naar toe gegaan. We konden er helemaal om heen lopen maar niet erin...dachten we. Er was wel een kerk, die overigens ook dicht was, én een straatje naar een begraafplaats. Daar wilden we ook nog even kijken. Een hele mooie begraafplaats die binnen de muren van het kasteel bleek te liggen. Een bijzondere plek. Typisch zijn de huisjes op de Portugese begraafplaatsen. Bij de meesten kun je naar binnen kijken. In de huisjes staan de kisten gestapeld op planken boven elkaar. Er staan foto's van de overledenen bij. Er liggen kleedjes op de kisten en vaak staan er ook vaasjes met plastic bloemen bij. De plekken voor de urnen zijn net kleine musea van de overledene, foto's, bloemen, gordijntjes maar geen namen. Helaas mochten we geen foto's maken van deze mooie plek. Wel van de buitenkant.

Op deze camping zitten we best wel midden in de natuur en dat is goed te horen. We horen kikkers, allerlei soorten vogels, krekels en net hoorde Marcelle de Ooievaars klepperen. Fijne geluiden.

Lars vond de reacties van de Merels erg leuk, hij heeft weer goed naar de mooie klassefoto gekeken voor hij ging slapen.

Wij maken ons op voor een paar dagen regen terwijl jullie allemaal lekker genieten van zomers weer.

Groetjes van ons!

1. Jeroen:
    20 mei 2014
    Hoi,

Sommigen mensen in Portugal liggen dus in een huisje boven op elkaar dood te zijn. Tja zo heeft elk land zijn cultuur zullen we maar zeggen.

Mooi kasteel zo op de foto en dateert waarschijnlijk uit de 13 eeuw zag ik op internet als mede dat jullie al aardig op weg naar het zuiden zijn afgereisd.

Gisteren met de tuin begonnen en aardig op geschoten en op mijn manier gaan snoeien. Dat is eerst snoeien en daarna kijken of je de soort boom mag of kan snoeien. Je raadt het al,
    maar ik leer er weer niks van.

Last van mijn keel gehad de hele nacht en dat komt denk ik van een voorbijganger die ergens mijn leven heeft doorkruist.

Gisteren middag na het tuinieren op de fiets naar Alkmaar om groente te halen voor die avond en daarna voor smeltjus naar Albertheijn in Heiloo.

In de avond zijn we on road geweest naar Bergen aan Zee om latte macchiato te drinken bij de ondergaande zon. Onderweg belde we opa Mark of hij misschien trek had in een ijsje te eten maar dit mocht niet zo zijn en hebben we zelf een ijsje gegeten.

Vandaag rusten want het is immers vakantie maar misschien nog wat tuin zaken afhandelen als ik zin heb. Sporten in de avond en op de fiets naar de groenteboer in Alkmaar.

Groetjes uit Heiloo, Jeroen & Cynthia
  2. Monique M.:
    20 mei 2014
    Je kunt niet alles hebben.... wij deze keer het goede weer ;-)